Franka:“Mi se nađemo i vidimo s prijateljima iz Francuske…“

Franka:“Mi se nađemo i vidimo s prijateljima iz Francuske…

VIDEOKONFERENCIJA – prozor u svijet

UVOD

Razvoj digitalnih kompetencija putem održavanja videokonferencija među učenicima osnovnih škola samo je jedna od prednosti koje donosi ovaj oblik rada kojim možemo nadići ograničenja bivanja u učionici, tj. nadići prostornu i vremensku barijeru te postići da  nastavni proces današnjem učeniku suvremenog društva brzih promjena bio zanimljiv i inovativan. Uporabom videokonferencija u nastavi razumijemo i prepoznajemo djelovanje u svrhu poticanja procesa učenja. Iznimno je važan i razvoj multikulturalnih kompetencija.

U Osnovnoj školi Horvati iz Zagreba od kraja 2008. pa sve do početka 2011. godine  ostvareno je oko trideset videokonferencija kojima su učenici već od prvog razreda osnovne škole saznali kako mogu interaktivno sudjelovati u nastavnom procesu primjenjujući informatičku tehnologiju u svakodnevnom radu te svim nastavnim predmetima.

Učenici su tijekom priprave i provedbe videokonferencija s nizom europskih zemalja, ali i zemalja kao što su SAD, Kina i Kanada, razvijali komunikacijske i organizacijske vještine, sudjelovali u zajedničkim projektima s učenicima drugih zemalja i različitih odgojno-obrazovnih sustava, upoznali različite kulture, prezentirali Republiku Hrvatsku i njezine vrjednote, predstavljali naš odgojno-obrazovni sustav ali i  stjecali niz novih prijateljstava.

Ključne riječi: videokonferencija, komunikacija, multikulturalnost, prijateljstvo

 U Nacionalnom okvirnom kurikulumu koji donosi okvir za sjecanje temeljnih i stručnih kompetencija napominje se da informacijska i komunikacijska tehnologija ima mogućnosti najsuvremenijega dostupnoga nastavnoga pomagala i sredstva u svim odgojno-obrazovnim područjima. NOK napominje da informatička i komunikacijska tehnologija pridonosi razvoju učeničkih sposobnosti samostalnoga učenja i suradnje s drugima te njihovih komunikacijskih sposobnosti. Također pridonosi razvoju pozitivnog odnosa prema učenju, unaprjeđenju načina na koji učenici prikazuju svoj rad te njihovim pristupima rješavanju problema i istraživanju. Učenici se  tom tehnologijom trebaju služiti u svim predmetima i tako dobiti mogućnost za istraživanje i komunikaciju u lokalnoj sredini, ali i šire, kako bi stekli vještine razmjene ideja i podjele rada sa suradnicima te pristupa stručnim sadržajima različitim načinima.

Što i kako ostvariti sve ovo što naš NOK donosi?

Učenici vole sudjelovati u raznim oblicima međunarodne suradnje. Upoznaju nove zemlje, običaje, gradove i ono najvažnije, upoznaju svoje vršnjake. Nije lako, a ni jeftino organizirati skupna putovanja učenika koja bi im svakako izuzetno dobro došla i bila  bi sjajna nadogradnja sadržajima koje uče u školi. Može li se jefitnije i drugačije ipak upoznati s učenicima drugih zemalja? Može. Preko žice.

 Videokonferencije čine mogućim sastanak ili predavanje na kojemu mogu istovremeno sudjelovati sudionici međusobno udaljeni stotine kilometara. Oni se mogu i vidjeti i čuti te tako međusobno komunicirati u stvarnom vremenu, što se postiže upotrebom kamera, monitora ili projektora, mikrofona i zvučnika.

Videokonferencije sve veću ulogu dobivaju u području obrazovanja, poglavito na fakultetima ali i  srednjim školama. No, što je s osnovnim školama, poglavito s nižim razredima? Je li to nešto što je njima nedostupno, ili čak i neprimjereno dobi? Mogu li se učenici već u nižim razredima osnovne škole okoristiti svim prednostima koje može donijeti jedan kvalitetno pripremljen, edukacijski utemeljen,  videokonferencijski prijenos?
Svakako da mogu.

Videokonferencije kao sredstvo u nastavi  mogu  se primijeniti u svakoj dobi učenika i u svakom predmetu. Jesu li učenici zainteresirani ne treba ni dvojiti. Čak i tehnika nije ono što nam je danas nedostupno jer videokonferenciju možemo organizirati pomoću jednog računala, internet pristupa i Skype programa koji je besplatan ili pak Polycom videokonferencijskog uređaja.

GLAVNI DIO

Prva videokonferencija  Osnovne škole Horvati održana je sa školom Po Leung Kuk Laws Foundation College iz  Hong Konga s kojom je kontakt uspostavljen preko jedne od popularnih društvenih mreža čiji je korisnik bila i učiteljica te škole, Catherine Johal. Nakon nekoliko online sastanaka datum i tema prve videokonferencije brzo su dogovoreni.

 Nakon pojave prvih tehničkih poteškoća u pomoć je priskočio kolega Zlatan Soldo iz Geodetske tehničke škole u Zagrebu  te svesrdno ponudio svoje savjete ali i ne samo to. Geodetska tehnička škola ugostila je desetak učenika sedmih razreda koji su prvi puta online razgovarali s kineskim učenicima,  predstavili svoju zemlju, grad i školu. Ispričali su i kako se rade štrukle te otpjevali Mamica su štrukle pekli…

 

Kineski učenici su naučili poneku hrvatsku riječ, a naši sedmaši su progovorili mandarinski.
Prijateljstva su sklopljena. A prijateljstvo je djeci vrlo važno. Ono ih motivira.

Nakon prve videokonferencije s kojom su učenici bili oduševljeni bilo je samo pitanje vremena kada će ostvariti drugu te potražiti prijatelje u drugim zemljama. Tehničke poteškoće su otklonjene, a osim sedmaša upoznati prijatelje ovim putem zaželjeli su i učenici 4.a odjela.

Uslijedio je projekt Videoconferences between classes ostvaren sa školom Ecole se Saint Gaudent iz malog francuskog mjesta Saint Gaudent s učenicima u dobi od 8 do 11 godina koje je u ovaj virtualni svijet uveo učitelj engleskog jezika Samuel Carre.

Uslijedio je niz videokonferencija pri kojima su učenici pokazali izuzetnu spremnost za rad, inovativnost te ozbiljnost.
Svakoj videokonferenciji prethodila je i opsežna priprema. Svaki učenik dobio je svojeg e-prijatelja te su se učenici putem elektroničke pošte prije online susreta dopisivali te izmijenjali fotografije.
Kako je tekla pojedina videokonferencija?

1. Upoznavanje i predstavljanje voditelja konferencije – Svaki online susret vodila su po dva učenika s obje strane žice.

2. Pjesma dobrodošlice – Nema li ljepšeg nego novim prijateljima otpjevati Hello, how are you… Nice to see youuu….u rano školsko jutro, te tako započeti nastavni dan.

3. Informacije – Učenici voditelji informirali bi svoje vršnjake u drugoj zemlji o broju učenika u odjelu, trenutnom vremenu i temperaturi u svome mjestu.

4. Što danas jedemo? – U ovom dijelu susreta obje škole bi donijele pred kameru ručak iz školske kuhinje koji bi toga dana bio na jelovniku. Svako jelo učenici bi predstavili, sve naravno na engleskom jeziku. Bilo je izuzetno zanimljivo upoznati francusku kuhinju pripremljenu po mjeri učenika.

5. E-pals dijalozi – U ovom dijelu  e-prijatelji koji su već ranije stupili u kontakt putem elektroničke pošte razgovarali bi uživo te međusobno izmijenili nekoliko pitanja.
Primjeri: Kako si?
              Koliko imaš godina?
              Imaš li brata ili sestru?
              Koji je tvoj omiljeni sport?
Pri svakom susretu razgovarala bi četiri para, a broj mogućih pitanja se sa svakom novom videokonferencijom povećavao.

6. Pjesma za rastanak – Na kraju ponovo pjesma. Vrlo često pjesmu na engleskom pjevali su učenici obje škole u isto vrijeme što ih je sve posebno veselilo. Tih 1 550 kilomatara udaljenosti tada bi potpuno nestalo!

7. Pozdrav i sok – Uz pozdrav i obećanje da će se vrlo brzo opet uskoro vidjeti učenici bi nazdravili i čašom soka te se veselo mašući oprostili jedni od drugih. Za taj put…

Tijekom svake videokonferencije učenici obje škole bi svojim prijateljima postavljali Check questions kojim bi provjerili jesu li sve pratili i razumjeli.
Primjeri: 1. Kako se zovu voditelji?
                   2. Kakvo je vrijeme u Zagrebu?
                   3. Što je danas desert u francuskoj školi?

Svaka ovakva videokonferencija bila je učenicima, ali i učiteljima, veliko veselje. Posebnost su bile i tzv. rođendanske videokonferencije. Kada bi netko od učenika imao rođendan taj dan bi se učenici prijateljske škole „prikopčali“ te slavljeniku otpjevali rođendansku pjesmu. Francuski učenici na hrvatskom, a hrvatski na francuskom. Sjajno!
Interesantna je bila i sama priprema kada su učitelji putem MSN-a jedno drugog učili pjevati rođendansku pjesmu na francuskom (odnosno hrvatskom) kako bi to mogli prenijeti na učenike. Pa su tako osim učenika, i učitelji postali prijatelji…

 Razvoj već nabrojanih kompetencija nastavio se kroz niz projekata sa školama iz Los Angelesa i Bostona, Kanade te mnogih europskih zemalja.

Nakon videokonferencija  sa školom iz  West Hollywooda, Center for Early Education, maskota OŠ Horvati otputovala je na put u LA. Američki učenici su zagrebačku maskotu poveli na putovanje po SAD-u (Las Vegas, New York…) te o putovanjima izvještavali na zajedničkom blogu američkih i hrvatskih učenika koji je otvorila učiteljica Lane Dussault. I na ovaj način zagrebački učenici su upoznavali SAD, a Maria i Frank su postali sjajni prijatelji! Kao i mnogi drugi.

Nastavljena je suradnja i s Hong Kongom te su učenici četvrtog razreda prikazali kako u Hrvatskoj slavimo Božić. Odglumili su igrokaz te otpjevali hrvatske tradicionalne božićne pjesme. Vršnjaci iz Hong Kong pripravili su nekoliko kvizova te svirali tradicionalne kineske instrumente. Kakav prekrasan uvod u blagdane!

U proljeće 2010. godine OŠ Horvati se uključuje u eTwinning program projektom Europe through Videoconferences, a učenici škole pronalaze prijatelje diljem Europe u više od dvadeset zemalja. Francuska, Litva, Portugal….Motivacije ne nedostaje.

U videokonferencije se uključuju i najmlađi!  Početkom 2011. zajedničkim snagama učenici prvih, trećih, petih i osmih razreda pripravili su online susret s Osnovnom školom Ludine.  Nakon uvodnih razgovora učitelja te ravnateljica učenici su međusobno razgovarali o najdražim predmetima kao i o onima koji im zadaju najviše muke, ali i pohvalili se međunarodnom suradnjom koju ostvaruju. Naravno, ponovni susret se očekuje vrlo skoro.

Jer, videokonferencije  sa svojim prijateljima, učenici jednostavno vole!

ZAKLJUČAK

Kada ćemo opet imati videokonferenciju? Jesu li se javili naši prijatelji iz Los Angelesa?
Možemo li upoznati naše vršnjake iz Portugala? Učiteljice, naučila sam nekoliko riječi češkog…!!

Kada čujete ovakve rečenice znate da ste na pravom putu te da će vaši učenici uz pomoć svojih prijatelja diljem svijeta obogatiti svoje znanje i pri tome se zaista dobro zabaviti.

Kao učitelji moramo biti otvoreni svijetu jer naši učenici trebaju biti učenici svijeta. Putem videokonferencija  učenici naših škola  mogu uporabom informatičke tehnologije unaprijediti svoje znanje, upoznati kulturu i običaje mnogih zemalja te upoznati prijatelje širom svijeta koji mogu postati jednog dana i  njihovi poslovni partneri. Posebno valja zaključiti i veliku mogućnost suradnje između učitelja kako u samoj školi tako i između pojedinih škola koje ostvaruju videokonferencije. Praćenje izvođenja nastave i upoznavanje kurikuluma zemlje s kojom surađujemo  važan je alat profesionalnog razvoja.Također razvoj kulture učenja od drugih nešto je što bi trebalo biti sastavni dio radnog dana učitelja, a sve u svrhu razvoja i unapređenja nastavnog procesa.

Ubrzo će naši učenici postati građani Europske unije, a mi kao njihovi učitelji moramo biti oni koji će im pokazati prve korake na tom putu.

 

Oglasi

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s