Kritički prijatelj – tko je to?

Franz Hofmann: Jačanje osobnosti i socijalno učenje u nastavi; Ideje/poticaji za nastavnice, nastavnike i studente

 a)Kritički prijatelj i njegov kolega ili kolegica trebaju imati povjerenje jedan u drugoga i trebaju voljeti raditi jedan s drugim.  Dobro ozračje za razgovor pretpostavka je takvoga načina  praćenja rada

b)Treba dogovoriti cilj i trajanje suradnje.

 c) Kritički prijatelj treba biti spreman upustiti se u opisani problem  (npr. situaciju na nastavi, određeni način postupanja nastavnika    i sl.)

d) Kritički prijatelj pušta neka mu sugovornik opiše konkretnu  situaciju, planiranu namjeru ili doživljeno iskustvo i pokušava  se uživjeti u tu situaciju.

e) On najprije postavlja informativna pitanja kako bi što bolje  razumio i ako je potrebno moli svog sugovornika da pri     opisivanju iskustava iz nastave ostane na razini opisa situacije tj. da ako je moguće ne vrednuje. Takvo bi vrednovanje kritičkom prijatelju onemogućilo stvaranje ispravne predodžbe  o situaciji (usp. razliku između promatranja ponašanja i   interpretacije ponašanja u instrumentu „Rad s primjerima iz prakse“).

f) Kritički prijatelj ne izražava kritike i ne iznosi ishitrene prijedloge  za rješenje problema kako svog sugovornika ne bi gurnuo u   određenom smjeru

g) On unosi svoja vlastita iskustva tamo gdje je važno predvidjeti  posljedice ideja ili prijedloga, i to otprilike formulirano na sljedeći način: „Ako postupiš ovako ili onako, moglo bi se dogoditi da učenici reagiraju ovako ili onako.“

h) Kritički prijatelj sa svojim sugovornikom stvara takozvani krug  akcije i refleksije tj. daje potporu pri planiranju određene  namjere, promatra svoju kolegicu ili svojeg kolegu – ako je  moguće – pri provedbi tog plana i nudi razgovore nakon provedbe u kojima se s određenih stajališta reflektira o  ostvarenom procesu.

i) Korisno je ako kritički prijatelj vodi dnevnik praćenja rada jer  mu to omogućava stalnu refleksiju procesa praćenja i dobivanje povratnih informacija o vlastitom radu od drugih kolegica i kolega koji imaju iskustva u djelovanju kao kritički prijatelji.

 Iskustva su pokazala da od ovakvog praćenja rada kolegica i kolega profitiraju oba nastavnika, tako da se vrijeme koje je utrošeno na taj oblik suradnje svakako isplati. Neke su škole uvele obavezne hospitacije među kolegama i nastavnici ih – ukoliko se provode na opisani način – manje doživljavaju kao prisilu, a više kao priliku za profesionalno profiliranje.

 

 

Oglasi

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s