Peer-learning među nastavnicima

Franz Hofmann: Jačanje osobnosti i socijalno učenje u nastavi; Ideje/poticaji za nastavnice, nastavnike i studente

Kako u svom kolegiju izgraditi kulturu „učenja od drugih“?

Ne treba samo učenike uvijek iznova podsjećati na to da mogu koristiti resurse suučenika, razreda i nastavnika kako bi rasli i razvijali se kao osobe i u svojim vlastitim kompetencijama. Taj poticaj u jednakoj mjeri vrijedi i za nastavnike. Uvažavanje aspekata individualnog poticanja na razini struke, odnosa i osobnosti u radu u nastavi (jače nego do sada) zahtijeva i drugačiji akcent u shvaćanju vlastite uloge u profesiji. Takva „preorijentacija“ znači (u manjoj ili većoj mjeri, ovisno o osobnom polazištu) promjene u

          ◦        planiranju procesa poučavanja i učenja

         ◦        vođenju grupa (razreda)

         ◦        individualnoj interakciji s učenicima

Podijeliti i reflektirati iskustva u mreži – i kako?

Ako kao nastavnik želite ili trebate podijeliti neko iskustvo s grupom drugih nastavnika i istovremeno želite profitirati od drugih, dobro je promisliti o sljedećim točkama:

U školama se iz različitih razloga još nije dovoljno etablirala  kultura „učenja od drugih“. Ideja „unutarorganizacijskog      menadžmenta znanja“ koji se u drugim skupinama zanimanja i  organizacijama već dulje vrijeme uspješno prakticira, u školama  (još) baš i nije zaživjela. Naravno da ima kolegica i kolega koji na  kvalitetan način s drugima razmjenjuju iskustva iz rada, ali to  zasigurno nije uobičajena praksa.

Među nastavnicima još uvijek vrijedi Lortieov takozvani  „obrazac pariteta i autonomije“ koji sažeto znači sljedeće: ono što se događa u učionici isključivo je stvar nastavnika koji u njoj  drži nastavu; nitko drugi ne treba ulaziti u to ili se u to miješati  (autonomija). Pod paritetom se smatra da je nastavnicima važno  da ih se doživljava kao jednake među jednakima odnosno da se  izvana ne bi trebala praviti razlika u odnosu na kompetencije u  nastavi i količinu stručnog angažmana svakog nastavnika.

 Iako takve tendencije ne postoje u svim školama i zbornicama u jednakom mjeri, nastavnici se s njima ipak susreću kada žele podijeliti svoja iskustva s kolegicama i kolegama. Kako bi to izbjegli, trebali bi obratiti pažnju na sljedeće točke:

(a) pričati o onome što je dobro uspjelo, ali i o onome što je manje  dobro uspjelo

Za nastavnike je važno da se ne ograniče samo na uspjehe, nego da  govore i o onome što je manje dobro uspjelo li što uopće nije uspjelo i   osobito u tom slučaju dodaju na kakva su ih razmišljanja navela ta   razočaranja. To se može učiniti u obliku kratkih ali informativnih  epizoda/slučajeva (usp. primjer u Prilogu 1) o kojima će se zajedno  reflektirati. U pripremi jedne takve epizode/slučaja možete slijediti ove  korake:

◦ Moje polazište: Kakvo sam (više) negativno iskustvo u nastavi  doživjela/doživio?

◦ Moj plan i njegova provedba: Što sam s kojom svrhom  planirala/planirao? Kako je prošlo?

 ◦ Rezultati u smislu rezimea

(b) ponuditi se kao kritički prijatelj (kolegijalna hospitacija)

U idealnom slučaju nastavniku će se obratiti kolegica ili kolega koja/koji se i sam/a bori sa sličnim problemima s učenicima. Možda će se taj nastavnik i sam htjeti okušati u istome. U tom je slučaju vrlo važno ne dospjeti u ulogu „receptologa“ ili „receptologinje“. Pritom se misli na nastavnike koji djeluju kao savjetnici dajući jednostavne recepte za određene načine postupanja prema krilatici: „Ako učiniš ovo, dogodit će se ovo ili ono.“ Nastava je previše kompleksno događanje a da bi jednostavni recepti za djelovanje mogli sto posto funkcionirati u svim razredima – čak i kad je riječ o razredima u istoj školi. Umjesto toga je važno da se nastavnici ponude kao takozvani „kritički prijatelji“. 

Oglasi

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s