Zajedničko učenje: peer-learning 2.dio

Grupna nastava omogućuje učenicima stjecanje iskustava  u suradničkom radu o kojima bi nakon završetka faze rada trebalo razgovarati. Dok učenici rade u grupama, nastavnici bi – nakon prethodnog dogovora s učenicima – primjerice, trebali promatrati  kakva je kvaliteta njihove suradnje i bilježiti svoja opažanja; te bilješke  imaju važnu funkciju kao povratne informacije o socijalnoj kompetenciji, ali kao temelj i za vrednovanje rada. Opažati bi trebalo osobito prema sljedećim kriterijima (usp. Dann et al., 2002., Kategorije  opažanja i refleksije)

Kako su se učenici organizirali u zajedničkom radu:  nastavnik treba, dakle, promatrati je li grupa razgovarala o  strategijama rada i u kojoj mjeri, jesu li određene različite uloge  za pojedinačne članove grupe i kakva je bila kvaliteta doprinosa  rješavanju zadat(a)ka.

U kakvom se ozračju odvija rad u grupama: je li netko odmah preuzeo kormilo i podijelio drugima zadatke? Ima li svaki učenik  mogućnost izbora određene funkcije ili su funkcije fiksne? Kako se u grupi komentiraju prilozi pojedinaca? Prema empirijskim  studijama učenici radne grupe vode autoritativno (cca. 40%),  ljubazno i odlučno (cca. 45%) ili socijalno-emocionalno (cca.  15%). Posljednji navedeni stil vođenja obilježava fleksibilna  podjela uloga, uravnoteženi splet međusobnih odnosa i  prijateljsko ozračje. Navedeni podaci mogu biti argument za  uputu nastavnicima da posebno promatraju i one učenike koji  (bilo implicitno ili eksplicitno) preuzimaju ulogu voditelja i da im  daju odgovarajuće povratne informacije o njihovu ponašanju  kao voditelja grupe, i to s namjerom da tim učenicima  srednjoročno pomognu steći socijalno-emocionalne kompetencije  u vođenju.

Kako učenici pomažu jedni drugima kada netko od njih nije  odmah nešto razumio? Ponavljaju li jednostavno još jednom  rješenje ili se posvećuju jedni drugima tako dugo dok i ostali ne  shvate kako se došlo do ispravnog rješenja? Ili se ostali učenici  rugaju onima kojima treba više vremena da bi nešto razumjeli? I  u tom slučaju nastavnici mogu biti važni modeli (kultura rada s pogreškama):

Ako učenici pomažu drugim učenicima s poteškoćama u  razumijevanju i pritom su više usmjereni na pronalaženje      rješenja nego na samo rješenje, tada učenici mogu vidjeti u  kojim se koracima odvija takav coaching učenja.

Konkretno se nastavnici pri promatranju i davanju povratnih informacija mogu usredotočiti na sljedeća pitanja:

 Koliko diferencirano su članovi grupe isplanirali proces učenja?

Je li  dogovorena podjela rada (usp. „Jingsawova metoda“) ili su svi učenici  imali istu ulogu?

Je li se radilo u natjecateljskom ozračju/uvjetima?

 Kako postupaju članovi grupe kada imaju različita mišljenja o  gradivu?

Dominira li orijentiranost prema argumentima ili mišljenju  većine (npr. nakon glasovanja u grupi)?

 Kako postupaju članovi grupe kada nastanu problemi u zajedničkom radu?

Izlaze li na vidjelo primjerice rivalstva ili svađe oko toga tko će  voditi grupu?

 Povlače li se pojedini članovi grupe i puštaju druge neka  rade za njih? Ako da: kako grupa reagira na te probleme (ignoriranje  problema – postavljanje pravila za zajednički rad – metakomunikacija)?

 Kako nastavnik procjenjuje doprinos svakog člana grupe procesu  učenje, koju je ulogu svaki član preuzeo?

Prakticira li se aktivno  slušanje?

Što se dalo opaziti u vezi s vrednovanjem doprinosa ostalih članova grupe (u odnosu na odobravanje ili odbijanje)?

 U razgovorima tijekom feedbacka nastavnici svoja opažanja mogu podijeliti s grupama i zajedno s njima razmisliti o tome kako grupa  može poboljšati kvalitetu zajedničkog rada/suradnje.

Oglasi

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s